Beszerzés, mint értékteremtő funkció

Mi (is) a beszerzés valódi értéke?

A beszerzés olyan folyamat, amely jelentősen túllép az egyszerű vásárláson, ahogy ezt dr. Majoros nagyon frappánsan  megfogalmazta – , mely magában foglalja a beszerzés tervezését, a beszerzési stratégia kialakítását.

A beszerzés feladata a megfelelő szállító kiválasztása, a szerződéskötés, a szállítók folyamatos ellenőrzése és fejlesztése, valamint a vállalat egyéb szerveivel kialakítandó tevékenység koordinációja; továbbá az, hogy a vállalat működéséhez szükséges különböző anyagokat, berendezéseket, szolgáltatásokat biztosítsa. Ezzel járul hozzá – közvetlenül és közvetett módon – a vállalati eredményhez.

Feladatai közé tartozik még a logisztikai rendszer teljesítményének előmozdítása is: a pontos és gyors ellátás, valamint – a költségcsökkentési lehetőségek feltárása által – a minőség javítása.

Nagy szerepe lehet még az innovációban is, mivel a piacon megjelenő új alapanyagok, alkatrészek beszerzése a vállalat termékeinek innovatívabbá tételében is döntő fontosságú.

A beszerzés egyben fontos információforrás is, mivel az újabb potenciális beszállítókról,  új termékekről, technológiákról és a beszállítói piacon folyó versenyről is értékes tájékoztatással szolgál.

A kívülről érkező információk mellett a beszerzés a vállalatról kialakult képet is befolyásolhatja: például ha egy vállalatnak likviditási gondjai vannak, és emiatt a szállítók számláit késedelmesen rendezik, akkor elterjedhet a cégről, hogy nem érdemes vele szerződést kötni.

Azoknál a cégeknél, amelyeknél a cégvezető felismeri a beszerzésben és a beszerzés fejlesztésében rejlő lehetőséget, és ezért a beszerzést stratégiai tényezőnek tekinti, nem pénzkidobásnak, ugrásszerű növekedés érhető el a cég hatékonyságnak fejlesztésében.

A beszállító partner, nem ellenfél!

  • Sok helyen még mindig tartja magát az a nézet, hogy a beszállító ellenfél, akit „le kell gyűrni”, „sárba kell tiporni”, „addig kell ütni”, amíg a saját beszerzési ára alatt adja az árut, és még hálás is lesz, hogy eladhat nekünk.
  • Ugye, milyen mesébe illő szituáció? Az is! Mese habbal.
  • Ha így cselekszünk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy csak rövid távon nyerünk az üzleten, hosszú távon
    biztosan bukunk.
  • Miért?
  • Minden vállalkozás a profitért dolgozik. Ha pozíciónknál fogva valakit sokszor kényszerítünk behódolásra és saját érdekei elleni cselekvésre, akkor teljesen biztosak lehetünk benne, hogy ezt előbb utóbb megbosszulja. Még ha nem is szándékosan, hanem akaratán kívül: például azzal, hogy csődbe megy. És persze pont akkor, amikor olyan terméket szeretnénk beszerezni, amelyik nagyon fontos lenne a saját vevőnk szempontjából.

Hogyan is zajlik mindez a valós életben? Milyen helyzetekkel találhatja szembe magát egy beszerző?

Meg akarom ismerni és fejleszteni tudásomat egy új, innovatív szemszögből!

Jelentkezés